top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תשי דוד

מחפשים משקיע? גלו כמה אחוזים מהמיזם יישארו לכם אחרי ההשקעה? ואיך לחשב מניות לאחר ההשקעה

עודכן: 15 ביולי 2020


סטארטאפ מושגים מניות משקיעים
סטארטאפ מושגים

יש לכם מייזם, "סטארטאפ" מעניין, הכנתם מצגת טובה, יש לכם פיץ מנצח ואפילו הצלחתם לגייס כבר לקוחות ראשונים. עכשיו הגיע הזמן לגייס משקיע, "אנגל" או קבוצת השקעות פרטית, אבל לפני שאתם בכלל חושבים להפגש עם משקיע יש כמה מושגים שאתם חייבים לדעת ולשנן.

כל מייזם מוצלח מגיע לשלב שבו הוא צריך לגייס הון למימון הפעילות, ליציאה לשיווק ולפיתוח הטכנולוגיה, אבל ככל שתחכו יותר תוכלו לשמור על אחוזים גבוהים יותר בחברה שלכם ולקבל כסף רב יותר עבור המניות אותם אתם מנפיקים למשקיעים.


מהי עסקת הון-סיכון?

זאת היא עסקה בה מושקע כסף ע"י קרן או משקיע פרטי, בתמורה למניות חדשות בחברה.


שווי לפני הכסף (pre-money)

זהו שווי החברה לפני העברת ההשקעה החדשה והוא נמדד על פי

כמות המניות לפני הזרמת הכסף X המחיר למניה = שווי לפני השקעה

או ההפך, שווי מוערך של החברה / כמות מניות שהונפקו = שווי מניה


שווי לאחר הכסף (post-money)

זהו שווי החברה לפני הכסף + סכום ההשקעה.

ההשפעה המיידית של ההשקעה על ערך החברה הינה על כמות המזומנים שיש לחברה. ומכאן, שווי החברה אחרי הכסף גדל בשיעור כמות המזומנים החדשה.


חלק המשקיע

סה"כ מניות לאחר הכסף / מניות שהונפקו = חלק המשקיע


וליואציה

כמות הכסף שהמשקיע מכניס לחברה והתמורה באחוזים מהבעלות על החברה.


ערך החברה לפני ואחרי הזרמת הכסף ממשקיע

ערך החברה לפני ההשקעה החדשה מבטא את שווי החברה לפני הזרמת הכסף. במידה ואין לחברה לקוחות והכנסות, מוערך המוצר ע"י הטכנולוגיה, הצוות, היזם, כמות הזמן שהושקע בפיתוח המיזם, פטנט, תזרים, אופציות לגיוס הון ועוד הרבה פרמטרים נוספים. את הערך המשוער מחלקים במספר המניות וכך נוצרת שווי המניה. חשוב לזכור ששווי החברה לפני הכסף לצורך ההשקעה נקבע במשא ומתן בין המייסדים לבין המשקיעים למשקיע יש אינטרס לשווי נמוך ואילו ליזם לשווי גבוהה ההסכמה בינהם מהווה גישור בין הפערים.


שווי השקעה

סך כל הסכומים שהושקעו בחברה כפול המניות שהונפקו.

כמות המניות שהונפקו X מחיר למניה = שווי לאחר השקעה

מניות שאחרי הכסף

מניות חדשות שהונפקו + מניות לפני הכסף = מניות שאחרי הכסף


כמות המניות שהונפקו

$3m / $3.00 = 1m= מחיר למניה / השקעה = כמות מניות שהונפקו


טבלת קפיטליזציה

טבלת קפיטליזציה היא טבלה הכוללת את פרטי האחזקות של כל בעלי המניות בחברה מסויימת. הטבלה מראה בצורה פשוטה את חלוקת האחוזים, מספר המניות הכולל בחברה, שווי כל מניה ושווי החברה כולה.


מהו דילול

כאשר משקיע חדש נכנס לחברה, החברה מנפיקה עבורו מניות. עקב הנפקת המניות החדשות, הבעלות היחסית על החברה של היזמים והמשקיעים הקיימים קטנה. תהליך זה נקרא "דילול". זאת אומרת שכל בעל מניות חדש שנכנס לחברה מקבל נתח מהמניות של של שאר בעלי המניות, אלה אם אחד הצדדים מוכר את המניות שלו או חלק מהן לקונה.


סיבוב במחיר נמוך - Down Round

כאשר צפי ההכנסות והרווחים לא עולה על הציפיות נאלצת החברה לצאת לסבב גיוסים נוסף והפעם במחיר מניה נמוך יותר מאשר בסיבוב הראשון. אירוע כזה מפעיל בדרך כלל גם את זכות היתר המוענקת למחזיקים במניות הבכורה ששמו "הגנת מחיר" על ההשקעה.


הגנת מחיר - Price Protection

הגנת מחיר מופעלת כדי להגן על משקיעים בסבבים קודמים כאשר מניות נמכרות במחיר נמוך יותר מהמחיר שאותם משקיעים שילמו בעבור המניות. זה אומר שהמשקיע שומר על ערך המניה המקורי והיזמים מדוללים עוד יותר מנגנון הגנה זה נקרא Ratchet


Ratchet

בהמשך לפיסקה הקודמת, מנגנון Ratchet נוצר על מנת להגן על מניות הבכורה של המשקיעים והשכתו הוא דילול חזק יותר של אחוזי הבעלות של המייסדים, היזמים של החברה, שמביאה לפעמים את אחוז הבעלות שלהם לבעלות זניחה בחברה



570 צפיות0 תגובות
bottom of page